Családfázás


Nem vitás, hogy nagy divat mostanában a családfa kutatás. Főleg persze azok körében, akik nagyon ráérnek és/vagy nincs egyéb kilégítetlen kívánságuk. Még gondolkozom, hogy én melyik csoportba tartozom. :)

Gyakran belefutottam kölönféle honlapokon hirdetésekbe, továbbá TV reklámokba, melyek mind-mind ide vezettek. Ingyenes próba, hát ez kell nekem, nincs mese! Regisztráltam a legbővebb szolgáltatásra, ami szerényen a "világ" címszó alatt fut, a kisebb, USA csomaggal ellentétben. A több az jobb, nem? (Szóban persze hallanátok az iróniát a hangomban az ilyesféle kérdéseknél.)

És elkezdtem építeni a családfámat, elsősorban nevek megadásával haladtam. Igen ám, de meddig? Be kell látni, hamar elakadtam. Persze egy részről valami, hogy három nagyszülőm testvéreinek nevét fejből tudom, de a negyedikük tesóit miért nem? És egyáltalán, a testvérek mikor, hol születtek? Jajjaj. Őrült nagy fát nem építettem, ez van.

Na de ezek után jön az izgalom: meg kell nézni, hogy mit tud a csodahonlap ezekről a nevekről. "World deluxe" tagság ide vagy oda, leginkább semmit. Azaz majdnem minden felmenőm esetén ajánlott olyan (félrevezető) nyomokat, hogy ilyen nevűek mikor mit csináltak az USA-ban. Na persze. Nem lepődtem meg, hogy semmilyen magyar adatbázisuk nincs, bár bevallom, így a téma hevében talán csalódásnak is lehetne nevezni. Próbálkozás a fenti linken főképp akkor ajánlott, ha nektek esetleg német, brit, vagy svéd adatok érdekesek lehetnek. De leginkább, ha amerikai.

Ó, hát semmi gond, megyünk tovább, engem nem abból a fából faragtak, illetve nekem ilyen is van ám! Ha "ő" nem ajánl semmit ehhez a névhez, majd én, majd én rákeresek. Mit lehet tenni a magyar nevekkel, főleg ha azok "czy"-re végződnek? Hát rákeres az ember ci-re, czi-re, czy-re és cy-re is, plusz ezek kombinációjára magyar és azok "angolos" keresztnevével is. Izgulás, egyre inkább, aztán egyszer csak azt mondom, hogy "Tandara-rá-ra-rá"!

Jön a csodálkozással vegyes döbbenet, hogy egy ilyen honlap most valóban mond nekem újat egy dédnagyapámról? Tudja, hogy mikor érkezett? Hol lakott (utca, házszám), hol dolgozott? Dehát ezeket az égvilágon már senki nem tudja! Mindenféle doksik vannak beszkennelve, pl. 18. századi adófizetők listája adott államban, és hasonlók. Ami nekem fontosabb volt: például egy oldal az 1920-as pittsburgh-i népszámlálásról, (a felsorolt emberek nevei a lapokhoz rendelve!). És igen, rajta van a neve, biza:


Aztán jön az a fázis, hogy ez mind-mind király, de akkor meg miért nem tud többet? Óóó, lécci, én többet akarok! Na, nem. Az már nincs. Ennyi van, örülj neki. Én meg örülök. Aztán bosszankodok, hogy két itt töltött évtizedről csak ennyit tudtatok összeszedni? Na ne már! Aztán megint talán inkább öröm, hogy hűha, hát ez tök jó volt! Valami ilyesféle érzelmi hullámvasúton mentem át.

Egyik anyai dédnagyapám után tehát éppen 100 évvel érkeztünk ebbe az országba. Vajon mennyire másnak láthatta! És a többiek, ők vajon hogy éltek 100 éve? Érdekes lenne egy-egy napra beugrani hozzájuk. Kár, hogy nem lehet.

8 megjegyzés:

Olgi írta...

Ja, és egy beszélgetés során az is kiderült a napokban, hogy az egyik ükanyám, ergo az egyik szépapám vezetékneve is Papp volt. Ha-ha. De miért nem tudtam ezt eddig???

Névtelen írta...

Baba, miért nem innen indultál: http://csaladfa.emlekezet.hu/ftree/main?xml=main_step1 ?

Olgi írta...

1. Mi az, hogy "Baba"?
2. Mert félő, hogy pl. az a doksi, amit bemellékeltem, és a többi, amit letöltöttem, nem lenne meg nekik. Amúgy köszi, majd megnézem ezt is.

Névtelen írta...

Személyeskedés? Félő, hogy ezeknek semmijük nincs. :(

Olgi írta...

Megnéztem az ajánlott linket, de kár volt. Regisztrálni is időpocséklás.

Névtelen írta...

szorri vagyok

Névtelen írta...

ez nagyon izgi! en is kiprobaltam es kijott, h nagyapam rajta volt valami NY-ba tarto hajo nevlistajan!!! ami siman lehet, mert az ev stimmel.
persze nem mutatjak meg a papirt, csak, ha regisztralok.

Kerdes: telleg mertel membershipet nyitni naluk? nem merem megadni a hitelkartyam szamat, mert felek, h ket het utan becsardzsolnak.

Olgi írta...

Igen, megadtam a kártyaszámot, máshogy nem lehetett hozzájutni a cuccokhoz. World Deluxe-ra pöttyöztem. Ezelőtt próbáltam beleolvasni a "terms and conditions"-ba, amit ugye elfogadtam.

Na, ott szó sem volt arról, hogy 14 napig nem vonnak le semmit, de egy hét free trial-t ki tudtam olvasni, azzal a konkrétummal együtt, hogy 5 napig nem vonnak le semmit. Úgyhogy én 5 nap után léptem ki, ez is bőven elég. És tényleg nem nyúltak a számlához.

Két hét után tuti vonnak, ha tag maradsz. Szerintem abból élnek, hogy regisztrálva "felejti" magát csomó ember. De simán ki tudtam lépni a neten keresztül, amikor akartam, nem kellett "telefonálgatni" sem. Kicsit sokszor kellett nyomni a "biztos?"-ra, de ezt leszámítva laza.

(U.i.: óvatosan, tapasztalataim alapján minden felmenőmmel azonos nevű volt hajón. Plusz ha javasolhatom, ne kezdj el fát építeni, csak a search-be a nevek több dolgot adnak ki. Elég jól működik az egész.) Hajrá!