Magnólia


Van egy csomó förtelmes, girbegurba fa a kampuszon, igazán ültethettek volna helyettük valami szépet is. Gondoltam eddig. De most kivirágoztak! Magnóliák a kampuszon, kövesd a linket:



Persze szépek is. De! A magnóliák (magyarul: liliomfa) egy nagyon ősi fa, olyan régen fejlődtek ki, mikor még nem voltak méhek, hogy beporozzák, így szirmai strapabíróbbak a "normális" virágokénál, hogy bogarak is beporozhassák.

Ezt, és sok mást is megtudtam a magnóliákról, azt is leírom, honnan. Hu Fuval, egy doktorandusz barátommal beszélgettem a most virágzó magnóliákról, és felvágva a felszínes és/vagy áltudományos ismereteimmel (Ian Stewart: A természet számai), azt találtam neki mondani, hogy "Képzeld, minden virágnak Fibonacci-szám darab szirma van. 3 vagy 5 vagy 8 vagy 13 vagy 21 vagy 34 vagy 55 vagy 89 vagy satöbbi." Ekkor még nem tudtam, hogy Hu Fu második (sic!) volt a kínai biológia OKTV-n...

Jól megkaptam a magamét, hogy mit olvasok ilyen baromságokat, mikor egy valamirevaló kétszikűnek a szirmainak száma 4, vagy 5, vagy azok többszöröse, de nem mindenképp Fibonacci számok, és különben is, a magnóliáknak a szirmainak száma nincs gyárilag meghatározva. Az a lényeg, hogy vannak a növények. Azon belül vannak mindenféle moszatok, mohák, harasztok, nyitvatermők, zárvatermők törzse. A zárvatermők törzse pedig két osztályra bomlik, egyszikűekre és kétszikűekre. Ezt tanultuk bioszból, ugye mindenkinek rémlik? Na, ez kicsit hibás, mert ebbe valahogy nem lehet helyesen besorolni a magnóliákat, ugyanis a magnóliák olyan régen, úgy 100 millió éve fejlődtek ki, mikor még nem váltak szét az egyszikűek és a kétszikűek. Szóval a magnólia se nem egyszikű, se nem kétszikű. Hanem a zárvatermőkön belül vannak egyszikűek, valódi kétszikűek, és magnóliák (meg még pár más dolog is).

Mellesleg, a magnóliák közelebbi rokonai a borsnak, fahéjnak, avokádónak, mint minden "normális" növény. És ha Vágó István kérdezi: a magnóliák nem arról kapták a nevüket, hogy nagy virágjuk van, hanem egy Magnol nevű botanikusról.

A fotóinkon megnézhetitek, milyen közel mentünk a magnóliákhoz!

7 megjegyzés:

soundria.freeblog.hu írta...

Isten éltesse Gyuszkót!

Unknown írta...

Én is csatlakozom: sok boldog szülinapot, Gyuszkó!

Unknown írta...

Wow, nem rossz (a magnóliás sztori)!

Én is küldök 30 virtuális fülhúzást, meg sok puszit!

Olgi írta...

Látom, az "ugye mindenkinek rémlik"?-re senki nem mer válaszolni...
Persze bizonyára költői.

Unknown írta...

Élek, boldog vagyok, és a fülem is alaposan megnyúlt ... köszönöm szépen a jókívánságokat! :)

Névtelen írta...

"It seems to be a good principle that the prediction of a singularity by a physical theory indicates that the theory has broken down". (Stephen Hawking)
Egyébként ez volt eddig Gyuszkó legjobb írása.

Névtelen írta...

Nagyon szep:)

Thanh