Személygépkocsi-biztosítás, véletlenszerűen


Ma random algoritmusokkal foglalkoztam, két különbözővel is: az egyikkel a Kleinberg-Tardos cikkben találkoztam a munkahelyemen, a másikkal pedig egy biztosítónál, amikor egy személygépkocsi-biztosítást kötöttem.

Biztosítás nélkül nem regisztrálhatjuk a kiszemelt Saabot, s ezért bementem az Allstate biztosítótársaság helyi irodájába. Nekik az tetszene, ha lenne egy amerikai jogsim, és már régóta balesetmentesen vezetnék Amerikában -- esetemben ezek nem teljesülnek. A törvény viszont előírja, hogy a biztosítók kötelesek velem is foglalkozni, mégpedig egy random algoritmus szerint, mely megmondja, én kinek legyek az ügyfele.

Mindent aláírtunk, és kaptam egy vonalkódos-pecsétes papírt miszerint biztosított vagyok. Ez a papír éppen csak azt nem tartalmazza, hogy ki a biztosítóm -- direkt rákérdeztem, de ő sem tudta -- majd csak akkor derül ki, ha bedobják a kártyát a postaládánkba. Tehát egy konkrét társaság lesz a biztosítóm, de hogy melyik, azt a következő random szabály dönti el: A New York államban illetékes társaságok közül kapok egy biztosítót, véletlenszerűen, méghozzá a biztosítók piaci részesedésének arányában. Így a nagyobb társaságokat nagyobb valószínűséggel dobja ki a gép, s előfordulhat, hogy az Allstate lesz a biztosítóm, de az csupán a véletlen műve lenne.

Elképzeltem, ahogy ez a törvényi helyzet előállt. A tárgyaláson az állam noszogatja a biztosítókat, hogy na, na, melyikőtök akar biztosítást kötni az idegenekkel? A biztosítók egymásra mutogatnak, hogy ó, ne má én, inkább ő. Végül az állam előáll ezzel az idétlen, de kétségtelenül igazságos random algoritmussal.

Igaz, lehetne amerikai jogsit is szerezni, és akkor köthetnék másféle biztosítást is. De van itt egy bökkenő. Ha van egy magyar jogsim, és szerzek egy amerikait, akkor le kell adnom a magyart, és azt ők bezúzzák. Ez jár egy "non-resident alien"-nek.

6 megjegyzés:

Olgi írta...

Nem tudom, miért folyton ezek az ufós dolgok jutnak eszembe, miközben egyáltalán nem vagyok a téma rajongója, de az elsőre olyan vicces volt, hogy mi itt "alien"-ek vagyunk. :)

Egyébként szerintem jól sikerült ez a bejegyzés, nem volt hiábavaló az a sok munka, Gyuszkó! Ha nektek is tetszett / érdekes volt, írjatok be valamit, hátha ezzel arra bátorítjuk Gyuszkót, hogy legközelebb is legyen kedve írni!

Pálma írta...

Gyuszkó te is írjál sok-sok bejegyzést!! Nekem ezek is tetszenek:D

Timi írta...

igen

Unknown írta...

Én is szorgalmas olvasója vagyok ennek a blognak (sok más "csendestárssal", sőt tudok olyan olvasótokról is, akire nem is gondoltok), csak így tovább!

Tetszik az autótok, kényelmesnek néz ki, és a Saab igen megbízható autó hírében áll. A képekből úgy tűnik, hogy már felavattátok egy kirándulással is. Szívesen olvasunk beszámolót! (Bár a képaláírások is jók.)

Visszatérve a biztosításra: a kötelezőről van szó?

Unknown írta...

Amennyire sikerült megértenem, úgy tűnik, itt nincs különválasztva a kötelező és a kaszkó. Hanem sok-sok paramétere van egy biztosításnak, és ezek erősen befolyásolják az árát is, de valamennyi tartalmaz egy kötelező felelősségbiztosítást.

Névtelen írta...

Hajra Gyuszko! Irj minnel tobb ilyen ferfias temat! Engem nagyon lekotott.
Rogton eszembe is jutott, hogy milyen logikus megoldas egy aldatlan helyzetre. Kar, h itthon keves ilyen megoldassal talalkozni. Meg az is, hogy a magyarok vihetnenek egy igazolast, h "Budapesten 3 evig Trabantot vezettem", annal biztos nem kaotikusabb kint egy automata valtos gep vezetese sem. ;)