Automata


Vezettetek már automata váltós kocsit? Ha nem, akkor ki kell próbálni. Mert nagyon jóóóó!!!

Amikor megvettük a Saabot, kicsit izgultam, hogy na, automata váltós, tehát meg kell tanulnom vezetni. Mondta Gyuszkó, hogy körülbelül két perc lesz, de gondoltam, biztos nem. Pedig de. Irtó könnyű!

Az van, hogy mondjuk berakod előrementbe, és akkor már megvolnánk. Amíg előre megy a kocsi, ott kell hagyni, és egész idő alatt nem kell semmi mást csinálni a sebváltóval. Hiába megállsz a lámpánál, vagy elindulsz, vagy kanyarodsz, hozzá sem kell nyúlni. Olyan okos a váltó, hogy egyrészt tudja magától, mi a dolga, másrészt meg el is végzi. Teljesen hihetetlen, ugyanakkor gyakorlatban kifejezetten meggyőző.

Ha megállsz, akkor azért nyomni kell a féket, de amikor indulni akarsz, akkor felengeded a lábad a fékről, és már megy is előre a kocsi. Magától. Na jó, azért a gázt is lehet / kell nyomni. De a lábhasználatot teljesen ki lehet kerülni a tempomat (itt csak úgy hívják, hogy cruise control) alkalmazásával, csak egy bökkenő van, hogy azt még nem tanította meg nekem Gyuszkó.

De mindegy, úgy tűnik, enélkül is nagyon könnyű vezetni az automata váltós kocsikat. Azt, hogy nem kell kuplungolni, elég hamar meg lehet szokni. Végül is azt is, hogy nem kell sebességet váltani, bár eleinte egy - két kanyarban még kicsit kaparásztam, kaparásztam, most már nem kaparászok. :)

A kocsi ezt leszámítva is király, háromezres a motorja, úgyhogy tudja cipelni magán a kasznit. Ami pedig akkora, hogy nem tudom kitenni a könyökömet az ablakba - nem is szokásom, de ez más kérdés -, mert egyszerűen nem ér el az ablakig a könyököm. Nem a méret volt a szempont a kocsivásárlásnál, csak éppen sokkal kisebbet nem nagyon árulnak.

Hú, annyira nagy autók vannak itt, hogy nem igaz! Bár egyszer láttam egy régi Suzuki Swift alakú kocsit, meg elvétve van egy-két új VW bogár, vagy Mini, de ezek csak a "kivétel erősíti a szabályt" juttaták eszembe. Meg egész sok hibrid hajtásút lehet látni az utakon.

A Saab-ban persze van sok állítgatnivaló, mint pl. megjegyzi a kis okos, hogy Gyuszkó milyen üléspozícióban szeret vezetni, meg én milyenben, és szépen beállítja azt. Egy gombnyomásra. GPS-t is vettünk, USA meg Kanada térképekkel, rajta Homer Simpson hangja, úgyhogy autós kirándulószezon indul!

10 megjegyzés:

Zsuzska írta...

Nekem a visszaszokás volt nehéz, rendre elfelejtettem a kuplungot benyomni az inditáskor, nem értettem miért nem indul.... :D
A tempomat télleg kúúúúl :)
Én régebben sosem értettem, hogy az amcsi filmekben hogy képes egy gyermek elinditani a kocsit.... azóta tudom... :D
Amúgy az automata váltó csak az előzéskor hátrányos, amikor visszaváltanál, hogy gyorsabban gyorsulj. Ezt a váltó is megteszi, csak lassabban.... :D
Más: amikor mi kocsit béreltünk, direkt a legkisebbet, alsókategóriásabbat válaszottunk és többször vissszakérdeztek, hogy tuti???? :D Aztán kaptunk egy nagykocsit ;)

Megint más: Boldog névnapot Olginak! :)

Unknown írta...

> ... csak az előzéskor hátrányos, amikor visszaváltanál, hogy gyorsabban gyorsulj

Háát, ezzel nekünk nincs gondunk, annyira gyorsul, hogy még sosem mertem teljesen tövig nyomni a gázt. És van egy sport gomb a váltón, amivel még tovább lehetne fokozni.

> ... hogy az amcsi filmekben hogy képes egy gyermek elinditani a kocsit

Egy mai autót már nem indíthat el egy kisgyerek, mert parkoláskor berakod P-be a váltót, és onnan nem tudja fokozatba rakni egy gyerek, mert ahhoz be kell nyomni a féket. És biztosan P-be rakod, mert különben nem lehet kivenni a slusszkulcsot. Ilyen biztonsági automatika egy régi kocsiban nem biztos hogy van, szóval a filmbéli történeben régi kocsi szerepel. Vagy egy felelőtlen szülő, aki benthagyja a slusszkulcsot.

Unknown írta...

Mondtam már, hogy a Saab repülőket is gyárt, és mint a repülőkön, van egy világító "Fasten belts" felirat a mi kocsinkban is? És a slusszkulcsot nem a kormány mögé kell bedugni, hanem a kézifék alá?

Olgi írta...

Köszi Zsuzska, olyan kedves vagy! Szép napom volt :)

Timi írta...

Apósom világ életében utált vezetni, mégpedig pont a sebváltó miatt. Nem is csoda, hogy amikor pár éve autót vett magának, rászánta a plusz buznyákot az automatára. Tehát már én is vezettem automata váltós kocsit :) Télleg jó, kellemes, kényelmes, legfőképpen pedig nem fullad le induláskor - amit pedig még most is megcsinálok néha :( Ennek ellenére én tök jól elvagyok a saját kis kézi váltós autókánkkal. Nekem úgy hozzátartozik a vezetés élményéhez, hogy a jobb kezem "kaparászik"... :):):)
Hú, viszont baromi régen tanultam vezetni. Ez a dolog, hogy a gyorsuláshoz vissza kell váltani, nekem valahogy kimaradt... Na, legalább tanultam tőletek is valamit :)

Olgi írta...

Azt nem tanitjak a tanfolyamon, hogy elozeshez vissza kell valtani, de erdemes!

Timi írta...

Arra emlékszem, hogy emelkedőn vissza kell váltani, de hogy ezt apukámtól tudom-e, vagy tanfolyamról, arra már nem emlékszem.

Névtelen írta...

1-2 erdekesseg automatahoz:
- minden automata valtoban van un. "kickdown" lehetoseg...ha tovig nyomod a gazt, a valto erzekeli, h most elozni akarsz es visszavalt. igy nem kell elozesnel visszatenni eggyel
- europaban tobbe kerul az automata, mig tengeren tul azert kell sokat fizetni, ha manualis valtot akarsz

Nekunk is volt automatank, akkor elhatarztam, hogy tobbe nem lesz manualis valtos autom, aztan persze lett. :]
Most pedig a Merci felautomata. Valtani azt kell, de a kuplungolast megoldja a komputer. Erdekes megoldas, kenyelemben a manualis es az automata kozott van, de nem fogyaszt tobbet, mint a manualis, sot.

IGEN, Olginak boldog nevnapot a soundria klan neveben! :]

Olgi írta...

.. és a Saab olyan ügyesen alkalmazza ezt a "kickdown" funkciót, hogy nem lenne gyorsabb a váltás, ha pedáloznánk.
Honnan tudta Gyuszkó, hogy ez a kocsi kell nekünk? :)

Olgi írta...

... es a Soundria klannak is puszi!