Választás


Akár hamarosan kiderülhet, hogy ki lesz az USA új elnöke. De nézzünk most egy kicsit a kulisszák mögé!

Arra vonatkozóan, hogy milyen módon adhatják le szavazataikat a választópolgárok, nincs egységes szabály, minden állam saját hatáskörben dönt. Vannak már csilivili érintőképernyős szavazógépek is, de New York államban még a sokat vitatott mechanikus gépeket alkalmazzák. Láttam egyet én is, az egyik egyetemi közösségi ház nagytermében találkoztam vele, a csütörtöki angol órám alatt. Még le volt lakatolva.

Itt nincs papír, meg toll, meg ikszelés vagy plusz jel rajzolás, mint nálunk, hanem a következő történik: a szavazógép elé járul az ember, elhúzza a piros kart, függöny be, majd ott a számára szimpatikus személy(ek) neve feletti pöckö(ke)t elmozdítja, piros kar vissza, ezáltal a szavazatait leadta, függöny ki, és kész.

A bal oldali fotón láthattok egy ilyen gépet. Mellette pedig azt az ívet, amivel megegyezően a gépet "feltöltik". Ezen azok a jelöltek vannak, akikre a "town of Ithaca" nevű választókörzet szavazópolgárai szavazhatnak.




















Néha engem is meglepetés ér, amikor otthon szavazni megyek, hogy olyan pártok/szervezetek neve van a lista végén, akikről még soha nem hallottam. Bizonyára hasonlóképp van ezzel az amerikaiak egy része is, a vízszintes sorok azt mutatják, hogy nem csak demokrata és republikánus párt van, hanem nyolc másik is. A tíz párt hét különböző elnök- és alelnökjelöltet támogat. Hogy egy füst alatt lemenjenek dolgok, a további oszlopokban egyéb országos, állami, és helyi szintű vezetőkre is lehet szavazni.

2 megjegyzés:

Olgi írta...

Hohó, úgy tűnik, itt nincs olyan, hogy kampánycsend! Csak úgy záporoznak ma is a hirdetések és ellenhirdetések!

Névtelen írta...

Van itt pár olyan "párt" mint a KDNP :D. Figyelj, Olgi mert vicces voltam :)